سی٠الدین سی٠۔۔۔Ûدایتکار، Ùلمساز اور با کمال شاعر ....عبدالØ+Ùیظ ظÙر
saif ud deen Saif.jpg
پائل میں گیت Ûیں Ú†Ú¾Ù… Ú†Ú¾Ù… Ú©Û’ تولاکھ Ú†Ù„Û’ رے گوری تھم تھم Ú©Û’
پاکستانی Ùلموں کیلئے Ù†ØºÙ…Û Ù†Ú¯Ø§Ø±ÙˆÚº Ù†Û’ اپنی صلاØ+یتیوں Ú©Û’ ایسے ایسے جوÛر دکھائے جن Ú©ÛŒ بنا Ø¡ پر انÛیں ÛÙ…ÛŒØ´Û ÛŒØ§Ø¯ رکھا جائیگا۔ بعض Ù†ØºÙ…Û Ù†Ú¯Ø§Ø± ایسے تھے جنÛÙˆÚº Ù†Û’ غزل اور نظم Ú©Û’ میدان میں بھی اپنی ÙÙ†ÛŒ عظمت کا لوÛا منوایا۔ اگر بھارت Ú©Û’ Ù†ØºÙ…Û Ù†Ú¯Ø§Ø± باکمال تھے تو پاکستان Ú©Û’ Ù†ØºÙ…Û Ù†Ú¯Ø§Ø± بھی کسی سے Ú©Ù… Ù†Ûیں تھے۔ پاکستانی Ù†ØºÙ…Û Ù†Ú¯Ø§Ø±ÙˆÚº Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ø§Ø¹Ø²Ø§Ø² بھی Ø+اصل ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù† Ú©Û’ کئی گیتوں Ú©Ùˆ بھارتی Ùلموں میں شامل کیا گیا۔ قتیل Ø´Ùائی مرØ+وم تو کئی دÙØ¹Û Ø¨Ú¾Ø§Ø±Øª گئے اور ان Ú©Û’ گیتوں Ú©Ùˆ بھارتی Ùلموں میں شامل کیا گیا۔ پاکستان میں تنویر نقوی، قتیل Ø´Ùائی، منیر نیازی، تسلیم Ùاضلی، Ùیاض Ûاشمی، مسرور انور، Ø+بیب جالب، Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù¾Ø±ÙˆÛŒØ²ØŒ Ø+کیم عثمانی اور یونس Ûمدم Ù†Û’ یادگار اردو گیت تخلیق کئے۔ پنجابی Ùلموں کیلئے اØ+مد راÛی، Ø+زیں قادری اور وارث لدھیانوی Ù†Û’ یادگار نغمات لکھے۔اØ+مد راÛÛŒ Ù†Û’ اردو نغمات بھی Ù„Ú©Ú¾Û’ لیکن ان Ú©ÛŒ اصل Ø´Ûرت پنجابی نغمات Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ÛÛ’Û” ان سب Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© اور Ù†ØºÙ…Û Ù†Ú¯Ø§Ø± تھے جنÛÙˆÚº Ù†Û’ لازوال Ø´Ûرت Ø+اصل Ú©ÛŒ اور ÙˆÛ ØªÚ¾Û’ سی٠الدین سیÙÛ”
سی٠الدین سی٠کے Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ ØªÙ†ÙˆÛŒØ± نقوی اور قتیل Ø´Ùائی ایسے Ù†ØºÙ…Û Ù†Ú¯Ø§Ø± تھے جنÛÙˆÚº Ù†Û’ غزل اور نظم Ú©Û’ میدان میں بھی اپنے ÙÙ† کا Ø³Ú©Û Ø¬Ù…Ø§ÛŒØ§Û” قتیل Ø´Ùائی Ú©Û’ تو کئی کلیات منظر عام پر آئے لیکن ÛŒÛ Ø+قیقت ÛÛ’ Ú©Û Ø³ÛŒÙ Ø§Ù„Ø¯ÛŒÙ† سی٠اور تنویر نقوی Ù†Û’ اردو نغمات Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ù¾Ù†Ø¬Ø§Ø¨ÛŒ گیت بھی تØ+ریر کئے اور بÛت Ø´Ûرت Ø+اصل کی۔ قتیل Ø´Ùائی Ù†Û’ شاید ایک دو پنجابی Ùلموں Ú©Û’ لئے بھی گیت Ù„Ú©Ú¾Û’Û”
سی٠الدین Ø³ÛŒÙ Ù†ØºÙ…Û Ù†Ú¯Ø§Ø± Ûونے Ú©Û’ ساتھ ساتھ Ûدایت کار، Ùلمساز اور Ù…Ú©Ø§Ù„Ù…Û Ù†Ú¯Ø§Ø± بھی تھے۔انÛÙˆÚº Ù†Û’ ''سات لاکھ‘‘ اور ''کرتار سنگھ ‘‘ جیسی باکمال Ùلیں بنائیں۔ ''کرتار سنگھ‘‘ Ú©ÛŒ Ûدایات بھی انÛÙˆÚº Ù†Û’ دیں اور اس Ùلم Ú©Ùˆ عظیم ترین Ùلموں میں شمار کیا جاتاÛÛ’Û” Ú©Ú†Ú¾ لوگوں کا خیال ÛÛ’ Ú©Û ''کرتار سنگھ‘‘ اØ+مد ندیم قاسمی Ú©Û’ اÙسانے ''پرمیشر سنگھ ‘‘سے متاثر Ûوکر بنائی گئی تھی، لیکن ÛŒÛ Ú©Ûنا درست Ù†Ûیں۔ کرتار سنگھ کا سکرپٹ بالکل مختل٠تھابÛرØ+ال اس شاÛکار Ùلم کا Ù…Ù‚Ø§Ø¨Ù„Û Ú©Ø³ÛŒ اور Ùلم سے Ù†Ûیں کیا جاسکتا۔ سی٠الدین سی٠Ûدایت کاری میں بھی کامیاب رÛÛ’Û” ان Ú©ÛŒ Ùلمی شاعری کا آغاز تقسیم Ûند سے Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ Ûوچکا تھالیکن اس کا Ø¨Ø§Ù‚Ø§Ø¹Ø¯Û Ø§Ù“ØºØ§Ø² قیام پاکستان Ú©Û’ بعد Ûوا۔ ان Ú©Û’ بیٹے Ù…Ø+سن سی٠کا Ú©Ûنا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ùˆ لوگ ان Ú©Û’ شعری کلیات ''خم کا کل‘‘ اور ''Ú©Ù Ú¯Ù„ Ùروش‘‘ کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ú©Ø±Ú†Ú©Û’ تھے جب انÛÙˆÚº Ù†Û’ سی٠صاØ+ب Ú©Û’ Ùلمی گیت سنے تو انگشت بدنداں Ø±Û Ú¯Ø¦Û’ Û” اس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û ÛŒÛ ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ø§Ù† Ú©Û’ نغمات میں سی٠الدین سی٠کا رنگ اور آÛÙ†Ú¯ بالکل مختل٠تھا Û” انÛÙˆÚº Ù†Û’ اپنے وقار اور معیار پر Ø³Ù…Ø¬Ú¾ÙˆØªÛ Ù†Ûیں کیا۔
سی٠صاØ+ب Ú©Ùˆ جس گیت سے Ø´Ûرت ملی ÙˆÛ ÚˆØ¨Ù„ÛŒÙˆ زیڈاØ+مد Ú©ÛŒ Ùلم ''وعدÛ‘‘ تھی۔دراصل ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© نظم تھی جو لاÛور Ú©Û’ ایک جریدے Ú©Û’ دÙتر میں بیٹھ کر Ù„Ú©Ú¾ÛŒ گئی تھی۔مØ+سن سی٠کے بقول ÛŒÛ Ù†Ø¸Ù… 40منٹ میں تØ+ریر Ú©ÛŒ گئی بعد میں اسے Ùلم ''وعدÛ‘ ‘میں شامل کیا گیا۔ اس گیت Ú©Û’ بول تھے ''تیری رسوائیوں سے ڈرتا Ûوں،جب ترے Ø´Ûر سے گزرتا Ûوں‘‘اسے شراÙت علی Ù†Û’ گایا اور رشید عطرے Ù†Û’ موسیقی دی ۔ان کا ÛŒÛ Ú¯ÛŒØª ان Ú©ÛŒ شناخت بن چکا Ûے۔دوسرا Ù…Ø¹Ø±Ú©Û Ø§Ù“Ø±Ø§ Ø¡ گیت Ùلم ''گمنام‘‘ کا تھا جس Ú©Û’ بول تھے''پائل میں گیت Ûیں Ú†Ú¾Ù… Ú†Ú¾Ù… Ú©Û’ ،تو لاکھ Ú†Ù„Û’ رے گوری تھم تھم کے‘‘۔اقبال باتو Ù†Û’ ÛŒÛ Ø§Ù…Ø± گیت ماسٹر عنائیت Ø+سین Ú©ÛŒ موسیقی میں گایا تھا۔سی٠صاØ+ب Ù†Û’ جتنی Ùلموں Ú©Û’ گیت Ù„Ú©Ú¾Û’ ان میں سے اکثر سپرÛÙ¹ Ûوئیں لیکن Ú©Ú†Ú¾ ناکامی سے بھی دو چار Ûوئیں۔لیکن ان Ú©ÛŒ جو Ùلمیں باکس آÙس پر ناکام Ûوئیںان Ú©Û’ گیت بھی بڑے معیاری ØªÚ¾Û’Û”ÙˆÛ Ùلمیں کمزور سکرپٹ ،غیر معیاری Ûدایت کاری اور دیگر عوامل Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ کامیاب Ù†Û ÛÙˆ سکیں۔سی٠صاØ+ب Ú©Ùˆ کسی بھی طرØ+ موردالزام Ù†Ûیں Ù¹Ú¾Ûرایا جا سکتا۔ان Ùلموں میں''پرویز ،ماضی Ø+ال مستقبل ØŒ جھومر چور،Ø+قیقت ،پیاسا ،باپ کا Ú¯Ù†Ø§Û ØŒÙ…Ø+ÙÙ„ ،مسکراÛٹ‘‘ اور'' لیلیٰ مجنوں ‘‘کے نام لیے جا سکتے Ûیں،''لیلیٰ مجنوں â€˜â€˜ÙˆÛ Ùلم تھی جس میں انÛÙˆÚº Ù†Û’ مثنوی لکھی۔
سی٠الدین سی٠کی Ûدایت کار Ø+سن طارق سے دوستی تھی اور Ø°ÛÙ†ÛŒ ÛÙ… آÛÙ†Ú¯ÛŒ بھی۔غالباًیÛÛŒ ÙˆØ¬Û ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ø+سن طارق Ú©ÛŒ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªØ± Ùلموں Ú©Û’ نغمات سی٠صاØ+ب Ù†Û’ ÛÛŒ Ù„Ú©Ú¾Û’ اس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø§Ù† کا منÙرد انداز تھا۔ویسے اس Ø+والے سے سی٠صاØ+ب کا اپنا ÛÛŒ ایک شعر ÛÛ’Û”
سی٠انداز بیاں رنگ بدل دیتا ÛÛ’
ÙˆØ±Ù†Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ میں کوئی بات نئی بات Ù†Ûیں
Ø+سن طارق Ú©ÛŒ Ùلموں ''انجمن ،تÛذیب،امرائو جان ادا ‘‘اور ''ثریا بھوپالی‘‘کیلئ Û’ سی٠صاØ+ب Ù†Û’ جو نغمات Ù„Ú©Ú¾Û’ ان Ú©ÛŒ جتنی بھی تعری٠کی جائے Ú©Ù… ÛÛ’ ان سب Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø§Ù† Ú©ÛŒ Ùلم ''اک Ú¯Ù†Ø§Û Ø§ÙˆØ±Ø³Ûی‘‘کو کبھی Ùراموش Ù†Ûیں کیا جا سکتا اس Ùلم میں ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ù†ØºÙ…Û Ù†Ú¯Ø§Ø± Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے سامنے آئے اور سب Ø+یرت Ú©Û’ سمندر میں ڈوب گئے ۔قادر مطلق Ù†Û’ سی٠صاØ+ب Ú©Ùˆ زبردست صلاØ+یتوں سے نوازا تھا۔اس خاکسار سے ان Ú©ÛŒ صر٠ایک ملاقات Ûوئی۔80Ø¡ Ú©ÛŒ دÛائی میں ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© ادبی Ù…Ø+ÙÙ„ Ú©ÛŒ صدارت کر رÛÛ’ تھے اور ان Ú©ÛŒ عقل Ùˆ دانش Ú©Û’ موتی بکھررÛÛ’ تھے۔جب انÛÙˆÚº Ù†Û’ ÛŒÛ Ú©Ûا ''جب کسی Ú©Û’ اشتعال کا سورج سوا نیزے پر آجائے تو اس سے معاÙÛŒ Ú©ÛŒ توقع عبث ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ù“Ú¯ میں پھول Ù†Ûیں کھلتے‘‘ تو بے Ø³Ø§Ø®ØªÛ Ø³Ø¨ Ú©Û’ Ù…Ù†Û Ø³Û’ ÙˆØ§Û ÙˆØ§Û Ù†Ú©Ù„ÛŒÛ”
سی٠صاØ+ب نوجوان ادیبوں اور شعراء Ú©ÛŒ بڑی Ø+ÙˆØµÙ„Û Ø§Ùزائی کرتے تھے لیکن ÙˆÛ Ø§Ù†Ûیں تلقین بھی کرتے تھے Ú©Û Ù…Ø¹ÛŒØ§Ø± پر Ø³Ù…Ø¬Ú¾ÙˆØªÛ Ù†Û Ú©Ø±ÛŒÚºÛ”Ú©Ù… لکھیں لیکن اچھا لکھیںان کا ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Ûنا تھا Ú©Û Ø§Ú†Ú¾Ø§ ادیب اور شاعر بننے Ú©Û’ لیے وسیع Ø§Ù„Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ûونا بÛت ضروری Ûے۔ان کا ÙÙ‚Ø±Û Ø§Ø³ خاکسار Ú©Û’ Ø°ÛÙ† میں Ú¯Ùˆ بختا رÛتا ÛÛ’ ''دکھ کوئی بھی چھوٹا Ù†Ûیں Ûوتا ،بعض اوقات ایک چھوٹا سا دکھ بھی انسان Ú©Û’ سارے سکھ Ù„Û’ جاتا Ûے‘‘۔ÛÙ… ذیل میں اپنے قارئین کیلئے سی٠الدین سی٠کے Ú©Ú†Ú¾ اردو نغمات کا ذکر رÛÛ’ Ûیں۔
Û”1۔جب ترے Ø´Ûر سے گزرتا ÛÙˆ...Ùلم''وعدÛâ€˜â€˜Û 2۔پائل میں گیت Ûیں Ú†Ú¾Ù… Ú†Ú¾Ù… Ú©Û’ ......Ùلم''گمنام ‘‘۔3۔آئے موسم رنگیلے ......Ùلم ''سات لاکھ‘‘۔4۔یارو مجھے معا٠رکھو......Ùلم ''سات لاکھ‘‘۔5۔بار بار برسے مورے نین ...Ùلم ''وعدÛ‘‘۔6۔لگا ÛÛ’ Ø+سن کا بازار دیکھو...Ùلم ''تÛذیب‘‘۔ 7۔اظÛار بھی مشکل ÛÛ’...Ùلم ''انجمن‘‘۔ 8۔کاٹے Ù†Û Ú©Ù¹Û’ رتیا ...Ùلم ''امرائو جان ادا‘‘۔ 9۔جو بچا تھا ÙˆÛ Ù„Ù¹Ø§Ù†Û’ Ú©Û’ لئے......Ùلم ''امرائوجان ادا‘‘۔ 10۔آدیکھ مونجوداڑو میں ......Ùلم ''اک Ú¯Ù†Ø§Û Ø§ÙˆØ± سÛÛŒ ‘‘۔ 11۔روØ+ Ú©ÛŒ پیاس بجھانے کیلئے ......Ùلم ''اک Ú¯Ù†Ø§Û Ø§ÙˆØ± سÛی‘‘۔ 12۔تھا یقیں Ú©Û Ø§Ù“Ø¦ÛŒÚº Ú¯ÛŒ......Ùلم ''ثریا بھوپالی‘‘۔ 13۔جس طر ٠آنکھ اٹھائوں......Ùلم ''ثریا بھوپالی‘‘۔
اس Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø§Ù† Ú©Û’ بے شمار Ùلمی گیت اور بھی Ûیں جن Ú©Û’ معیاری Ûونے میں کوئی Ø´Ø¨Û Ù†Ûیں۔اب Ûمارے قارئین ان Ú©Û’ پنجابی نغمات سے بھی Ù…Ø+ظوظ ÛÙˆÚº ان Ú©Û’ پنجابی گیت بھی اعلیٰ درجے Ú©Û’ Ûیں اور ان کا کوئی Ù…Ù‚Ø§Ø¨Ù„Û Ù†Ûیں۔
Û”1۔آگئی باگاں ÙˆÚ† بÛار......Ùلم ''سوÛÙ†ÛŒ Ù…Ûینوال‘‘۔ 2۔کرکے بÛانے اساں ......Ùلم ''سدھا رستÛ‘‘۔ 3۔اک اک Ø´Û’ چناں ......Ùلم ''سدھا رستÛ‘‘۔ 4۔اج Ù…Ú© گئی اے غماں والی شام......Ùلم ''کرتار سنگھ‘‘ Û” 5۔تک اج میری ٹور ...Ùلم ''اک سی ڈاکو‘‘۔ 6۔کھیڈ کھڈونے آلے بھولے ......Ùلم ''ضدی ‘‘ Û” 7۔عاشق جیا بے سمجھ Ù†Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ......Ùلم ''لٹ دا مال‘‘ Û” 8۔میرے خواباں دا ونجارÛ......Ùلم ''سوÛÙ†ÛŒ Ù…Ûینوال‘‘۔
ÛŒÛاں اس بات کا ØªØ°Ú©Ø±Û Ø¶Ø±ÙˆØ±ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø+سن طارق Ú©ÛŒ Ùلم ''تÛذیب ‘‘کا ÛŒÛ Ú¯ÛŒØª ''لگاÛÛ’ Ø+سن کا بازار دیکھو‘‘اصل میں ÛŒÛ ØªÚ¾Ø§ ''لگا ÛÛ’ مصر کا بازار دیکھو‘‘۔بعد میں اس مصرعے Ú©Ùˆ تبدیل کر دیا گیا۔
Ù…Ø+سن سی٠کے مطابق ان Ú©Û’ والد Ùلمی شاعری کسی ضرورت Ú©Û’ تØ+ت Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù¾Ù†ÛŒ طبیعت اور مزاج Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ کرتے تھے۔سی٠الدین سی٠نے اپنے Ùلمی نغمات Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ بھی بڑا نام کمایا۔پاک Ùˆ Ûند Ú©Û’ بÛترین گیت نگاروں کا جب بھی ذکر کیا جاتا ÛÛ’ ØŒ سی٠صاØ+ب کانام ضرور لیا جاتا ÛÛ’ اس میں کوئی Ø´Ú© Ù†Ûیں Ú©Û ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© لاثانی Ù†ØºÙ…Û Ù†Ú¯Ø§Ø± تھے۔